Automatlåda

VÄXELLÅDSSERVICE

AUTOMATLÅDOR

I automatlådor finns ca 10L olja (ATF) och den slits när bilen används. Oljan består av flera olika tillsatser som var och en har olika uppgifter. I takt med att tillsatserna förbrukas tappar oljan funktioner med sämre komfort och sämre hållbarhet som följd.

Värme är oljans värsta fiende och värme bildas t.ex. när du drar tunga släp, accelererar häftigt eller kör i backiga landskap.

Vårt tips är att du låter oss kontrollera oljans skick i samband med service. Om oljan börjar bli sliten så är det en god investering att byta oljan. Bilen fungerar skönare, drar mindre bränsle och håller längre. Allmänt rekommenderar vi oljebyte med 6 - 8000 mils intervall

 

 

DSG / DCT

Automatiska lådor av DSG- / DCT-typ finns i två huvudutföranden. Den ena typen har en "torr" dubbelkoppling, dvs den ligger inte i olja. De behöver inte oljebyte lika ofta som växellådorna där dubbelkopplingen ligger i oljan ("våt koppling").

Vårt tips är att du låter oss verkstad kontrollera oljan och byta den vid behov. Växellådor med "våt koppling" behöver oljebyte vid ca 6000 mils mellanrum, men kontrollera vad biltillverkaren säger om servicebehovet.

 

 

MANUELLA VÄXELLÅDOR

I manuella växellådor finns ca 2L olja (MTF) och den slits också vid användning. Den är inte riktigt lika central som i automatlådor, men om bilen körs ofta med tung last eller drar släpvagn så förbrukas den.

Vår tips är att du låter oss kontrollera oljans skick i samband med service och byta den vid behov. Att byta olja i en manuell växellåda kostar i regel betydligt mindre än att byta i en automatlåda. Allmänt rekommenderar vi oljebyte vid 8 - 10 000 mils intervall.

 

 

Copyright @ All Rights Reserved